Hogyan válassz szoftvert marketing automatizáláshoz? (4 szempont a döntéshez)

99 Shares

Már használsz email marketinget a vállalkozásodban, de szeretnél szintet lépni, és bevezetni a marketing automatizálást? Vagy nézelődsz a marketing automatizációs szoftverek között, és egyszerűen túl sok az információ, nem tudod, hogy merre indulj, melyiket válaszd?

Bármelyik is igaz rád, mindenképp olvasd el ezt a cikket!

4 olyan szempontot gyűjtöttem össze, ami alapján tisztábban fogsz látni, hogy mire is lehet szükséged, mikor komolyabb marketing automatizálásra adod a fejed.

A cikk haladó szintű, de igyekszem minden fogalmat megmagyarázni, ennek ellenére néhány marketing fogalom ismerete erősen ajánlott.

De vágjunk is bele.

Mi az a 4 alap funkcionalitás, amit érdemes egy szoftvertől elvárnod, ha a marketing automatizálás útjára térnél?

1. Egy modern marketing automatizációs szoftverben listák helyett tagekkel szegmentálsz

Ha nem csak heti/havi hírlevelet akarsz küldeni a feliratkozóidnak, hanem valódi önműködő marketing rendszereket szeretnél építeni, vagy csak hatékonyabban akarsz email marketingezni, akkor a legfontosabb kérdés, hogy miképp tudsz személyre szabottan kommunikálni a feliratkozóiddal.

A személyre szabott természetesen nem azt jelenti, hogy az emailjeidben keresztnéven szólítod a feliratkozóidat, hanem azt, hogy a korábbi cselekedeteik alapján személyre szabott útvonalon tereled őket a vásárlás felé.

Hogyan kommunikálhatsz a feliratkozóiddal személyre szabottan?

Tegyük fel, hogy fitnesz termékeket árulsz férfiaknak.

Tudatosan elkezdtél feliratkozókat gyűjteni, így vannak lead magnetjeid. Két ingyenes tanulmányt is készítettél, amiket akkor kap meg valaki, ha megadja az emailcímét, és feliratkozik a hírleveledre. Így próbálsz hosszútávú kapcsolatot építeni az oldalad látogatóival.

A két PDF tanulmányból az egyik a zsírégetésről szól, a másik pedig arról, hogyan építs izmos testet.

Ez azért praktikus, mert ez alapján egyből tudod szegmentálni is a feliratkozóidat.

Hisz annak függvényében, hogy egy feliratkozó melyik csalidat tölti le, más termékekre lesz fogékony, és más üzenetekkel fogod elérni nála a vásárlást.

Ilyenkor a legtöbb szoftverben a kézenfekvő megoldás, hogy csinálsz két hírlevél listát.

Az egyik listára azok kerülnek, akik a zsírégetés iránt érdeklődnek, a másikra pedig azok, akiket az izomépítés mozgatja. Így azon kívül, hogy megkapják a nekik szóló ingyenes tanulmányt, a későbbiekben is könnyen tudsz velük az őket érdeklő témákról kommunikálni, terelni őket a kapcsolódó termékeid/szolgáltatásaid felé.

Ez a megoldás egy bizonyos szintig kezelhető, de előbb-utóbb eljön az a pont, mikor az email lista alapú szegmentálás már szűk lesz neked.

  • Mit csinálsz, ha egy olyan villámakciót indítanál el, ami mindkét listának szól? Ugyanazokat az e-maileket külön-külön elküldöd a két listára?
  • Vagy hogyan kezeled azt a helyzetet, ha egy másik dimenzió mentén is szeretnéd megkülönböztetni a feliratkozóidat?
    Például mennyire jó lenne azt is számon tartani, hogy ki milyen sportot űz, és időnként ez alapján megszólítani őket. Más hívószavakkal tudsz figyelmet (és persze vásárlást) elérni egy  crossfitesnél, egy kettlebelesnél és egy kondisnál, ezt pedig célszerű kihasználni.

Gondolom érzed, hogy itt már a különféle email listák helyett célszerű más utat választanod.

A sok email lista menthetetlenül káoszt szül

Ha több szempont alapján is szegmentálnál, és ezt listákkal próbálod megoldani, akkor előbb-utóbb az idegbaj fog kerülgetni, vagy meggyőzöd magad, hogy nem is olyan fontos ez az egész.

Ráadásul a leiratkozóidnak se leszel a kedvence! Hisz, ha valaki leiratkozik az egyik hírlevél listádról, de egy másikon még rajta van, akkor onnan ugyanúgy kapni fogja a leveleidet. (A GDPR bevezetése óta az ilyen bakikra különösen érdemes figyelni.)

A tag-ek pont ennek a problémakörnek a kiküszöbölésére lettek kitalálva.

Mik azok a tag-ek és hogyan használhatod marketing automatizálásban?

Tagek használata ActiveCampaign-on belül
Ha tagekben nyilvántartod a fontosabb korábbi cselekedeteiket, akkor később könnyedén szegmentálhatod a feliratkozóidat.

A tag-ek (szó szerinti fordításban cimkék), gyakorlatilag a feliratkozóidra dinamikusan aggatható kapcsolók.

Így ahelyett, hogy különféle listákba gyűjtenéd a feliratkozókat, egyetlen email listát elég használnod.

Szimplán a tag-ek megléte, vagy annak hiánya alapján tudod kiszűrni az egy-egy részhalmazba tartozó feliratkozóidat.

Nézzük az előző fitneszes példát tag-ekkel megvalósítva:

Ahogy korábban már írtam, innentől egyetlen email listán lesz az összes hírlevél feliratkozód, de annak függvényében, hogy ki melyik lead magnetet (ingyenes tanulmányt) kérte feliratkozáskor, más tag-et akasztasz rá.

Levélküldéskor pedig a tag-ek megléte, vagy annak hiánya alapján könnyen megadhatod, hogy a feliratkozóid közül kik kapják meg az adott e-mailt.

Így minden sokkal egyszerűen lesz.

Könnyedén tudsz majd levelet küldeni a zsírégetés iránt érdeklődőknek, az izomnövelőknek, vagy egyszerre mindkét csoportnak.

De gyerekjáték lesz levelet küldeni sokkal összetettebb szűrések alapján meghatározott csoportoknak is. Pl. megcélozhatod azokat, akik Crossfiteznek, zsírégetés a céljuk és már vásároltak korábban egy termékedből.

A tagelésnek van még egy plusz előnye. Minden feliratkozód csak egyszer szerepel majd az adatbázisodban. Ezzel egy csomó félreértést megelőzhetsz, és pénzt is spórolhatsz, mivel a legtöbb szoftver a feliratkozók száma alapján fog neked számlázni.

Még koránt sincs vége a cikknek, de kérdeznék tőled valamit...

Érdekelnek további hasonlóan tartalmas cikkek Sales funnelek és Marketing automatizálás témában?

Igen? Akkor kattints a gombra, és iratkozz fel a hírlevelemre!

2. Egy komolyabb automatizációs szoftverben nem csak lineáris folyamatokat tudsz építeni

A marketing automatizálás első lépése az, hogy a különböző helyzetekre legyenek email sorozataid. A leggyakoribb, hogy a friss hírlevél feliratkozóidnak küldesz egy néhány levélből álló onboarding vagy indoctrination (magyarul talán bevezető, bemutatkozó) email sorozatot.

Ez egy pár emailből álló sorozat, aminek a leveleit néhány naponta küldi ki a rendszer.

Ezeknek a leveleknek az elsődleges célja, hogy bizalmat építs, növeld a szakértői hitelességedet, segíts a terméked vagy szolgáltatásod előnyének megértésében és végsősoron, hogy tereld az e-mailek olvasóit a vásárlásra kész tudatállapot felé.

Egy ilyen feliratkozás utáni sorozatot gyakorlatilag minden marketing automatizációs szoftverrel el tudsz készíteni, de ha picit kifinomultabb rendszerekben gondolkodsz, akkor már előjönnek a szoftverek képességei közötti hatalmas különbségek.

Tegyük fel, hogy olyan sorozatot szeretnél készíteni, ami személyre szabottan a felhasználó email nézési szokásaihoz igazodik.

Egy jó marketing automatizációs rendszerben ez nem olyan sci-fi, mint elsőre hangzik.

Miért is hasznos a személyre szabott kommunikáció?

Az előző fitneszes példából már valószínűleg sejted. Azért, mert az emberek különbözőek, és különböző módon, különféle tempóban fogyasztják a tartalmaidat. Így a te érdeked is, hogy úgy kommunikálj velük, ahogy náluk a leghatásosabb.

Van akit nagyon érdekel a témád, és nyugodtan küldhetsz neki akár napi szinten emaileket, szinte mindet el fogja olvasni. Őt akár néhány nap alatt vásárlói fázisba tudod juttatni.

Egy másik feliratkozód elfoglaltabb, napi szinten rengeteg emailt kap, vagy épp nem annyira erős a problématudata. Nála hosszabb gondozás szükséges, több emaillel tudod csak eljuttatni egy hasonló fázisba, és nyugodtan számolhatsz vele, hogy az emailjeid nagyrészét nem fogja elolvasni.

Szerencsére egy modern marketing automatizációs rendszernél nem probléma olyan ügyfélgondozó sorozatokat készíteni, ami automatikusan igazodik a feliratkozó tartalmfogyaszási szokásaihoz.

Mailerlite marketing automatizálási probléma
MailerLite talán legnagyobb limitációja, hogy egy automatizmuson belül nem tudsz összekötni szálakat, amiket korábban elágaztattál. Emiatt az automatizmusokban a szegmentáció csak nagyon körülményesen oldható meg. A példában pl. egy levél erejéig külön kezelném a korábbi vásárlókat egy kampányban.

Rengeteg más eshetőség van, amikor szükséged lehet hasonló nem lineáris folyamatokra:

  • Ha egy automatikus kampányodból valaki megvásárolja egy termékedet, akkor nála le szeretnéd állítani a további emaileket.
  • Ha van egy kampányod, ahol bizonyos emailekből szeretnél kétféle változatot küldeni a feliratkozók valamilyen paramétere alapján (pl. érdeklődési területük, vásárolt-e már nálad…)
  • Minden hétfőn szeretnél elindítani egy automata kampányt a friss feliratkozóidnak. Így az automatizmusodnak “várakoztatni” kell a feliratkozókat a kampány indulásig. Ki egy napot, ki majd egy teljesen hetet fog várni, annak függvényében, hogy mikor jutott el erre a pontra.

Itt a legtöbb email marketing szoftver már elég gyengén szerepel. A fenti példákból sok, magát marketing automatizációs rendszernek hirdető programban gyakran egyiket se tudod megvalósítani külső eszközök vagy programozás nélkül.

Én az alábbi 6 pontos checklistával szoktam értékelni egy email marketing szoftver automatizációs képességeit:

  1. Bármikor elindíthatsz és megállíthatsz egy folyamatot egy másik automatizmusból
  2. Egy folyamaton belül bármikor módosíthatod egy feliratkozó változóit, hozzáadhatsz, vagy elvehetsz egy tag-et
  3. Bárhol elágaztathatod a folyamataidat egy feltétellel
  4. Tetszőleges pontról tetszőleges pontra tudsz ugrani (pl. tudsz egy korábbi elágazást újra összekötni)
  5. Tudsz komplex, több változós feltételrendszereket használni a folyamatokon belül (pl. egy elágazáshoz)
  6. Egy folyamatban tudsz várakoztatni egy leadet különféle feltételek teljesüléséig

Jelenleg viszonylag kevés szoftver létezik, ami mind a 6 pontnak megfelel, és ebből még kevesebb, ami megfizethető.

Emellett van még egy plusz szempont.

Komplexebb folyamatok egyszerűbb átlátásához a legjobb, ha vizuális folyamatszerkesztője (flow builder) is van a rendszernek. Nem halálos ha nincs, de az életedet igen jelentősen megkönnyíti.

Egy ilyen szerkesztő legnagyobb előnye nem is az, hogy könnyebben és gyorsabban tudod vele az automatizmusaidat megépíteni (ami persze ettől még igaz), hanem, hogy később, hetek-hónapok múlva nagyságrendekkel könnyebben fogod átlátni azokat.

3. Egy jó marketing automatizációs rendszert könnyen össze tudsz kötni más szoftverekkel

Az, hogy a marketing automatizációs szoftvered önmagában jól használható egy nagyszerű hír, de túl sokat nem ér az egész, ha nem tudod összekötni más rendszerekkel.

Teljesen reális elvárás, hogy:

  • A marketing automatizációs rendszered folyamatos oda-vissza kommunikációban legyen a CRM-eddel
  • Kapjon adatokat a webshopodtól vagy shopping cartodtól
  • A feliratkozóidat tudd szegmentálni az alapján, hogy miképp viselkednek az oldaladon
  • Más automatizálható csatornákkal is összekösd a rendszeredet (Arról egyébként már írtam egy cikket, hogy milyen csatornákon érdemes marketing automatizálásban gondolkodnod)

Ez azért is kritikus, mert a marketing ökoszisztémádba beépíthető szoftverek száma elképesztő tempóban növekszik.

Chiefmartec - marketing szoftverek térképe
A ChiefMartech gyűjtése alapján 2019 áprilisában több mint 7000 marketing és sales célú szoftver létezett, a te szoftvered tud velük kommunikálni?

Az, hogy két marketing rendszer integrálható, az többféle szinten is elképzelhető.

API szintű integráció

Az első, hogy a rendszernek létezik külső programozói felülete (API-ja), amin keresztül adatok lekérhetőek, módosíthatóak, folyamatok indíthatóak. Így programozó bevonásával könnyen integrálni tudod más rendszerekkel a marketing automatizációs szoftveredet.

Ha egy rendszernek nincs API-ja, azt érdemes igen kritikus szemmel figyelni.

Integráció Zapierrel

Az API csupán lehetőséget ad arra, hogy egy programozó pl. össze tudja kötni a CRM-edet az email marketing rendszereddel, de ha te nem tudsz programozni, akkor ezzel még egy külső szereplőre leszel utalva.

Erre a problémára született megoldásként a Zapier.

Ez egy olyan platform, ami már több mint 1000 különféle szoftver API-ját támogatva, egy könnyen átlátható felhasználói felületen keresztül a kezedbe adja az appok összekötésének lehetőségét.

MailChimp és CapsuleCRM összekötése Zapier segítségével
Zapierrel könnyedén összeköthetsz olyan szoftvereket, amelyek alapból nem integráltak egymással. Vagy integrálhatod őket a saját igényeidnek megfelelően.

Natív integráció

A leginkább örömteli persze, ha egy rendszer natív módon integrálható egy másikkal.

Mit jelent ez?

Ilyenkor 2-3 azonosító kódot kell megadnod a másik rendszerből, és a két szoftver azonnal kommunikáció képes lesz.

SalesAutopilot integrációs lehetőségek egy megrendelés listánál
A SalesAutopilot talán legnagyobb ereje: integráció a fontosabb magyar fizetési, számlázási és logisztikai szolgáltatókkal.

Webhook hívás lehetősége

Egy dolog, hogy minden adatot szeretnél az automatizációs szoftvered felé eljuttatni, de még jobb lenne, ha az így begyűjtött adatok alapján tudnál közvetlenül az automatizmusaidból más rendszereket vezérelni. Természetesen ez is megoldható, erre találták ki a Webhookokat.

Mi az a webhook?

A Webhook egy egyszerű webes hívás, ahol egy másik rendszernek tudsz adatot átadni. (Meghívni egy másik rendszer API-ját)

Az viszonylag gyakori a marketing automatizációs szoftverek között, hogy a legfontosabb pontokon (pl. új feliratkozó került a hírlevél listádra) fixen tudsz webhookokat deffiniálni.

De ez gyakran bizonyul szűkösnek.

A legjobb szoftverekben épp ezért ennél tovább mennek, és közvetlenül az automatizmusaidból hívhatsz meg webhookokat. Tehát ott és akkor adhatsz át adatokat egy másik rendszernek, amikor csak szeretnél.

Website & Event Tracking

Ez mind szép és jó, de mi lenne, ha az alapján is tudnánk automatizálni, hogy a felhasználók hogyan viselkednek a weboldalunkon.

Természetesen ez is lehetséges sok marketing automatizációs szoftverben.

Website tracking

A Website Tracking segítségével pontosan tudod követni, hogy a felhasználó mely aloldalaidon járt, melyiken hányszor, és ez alapján tudsz vele célzottan kommunikálni.

  • Szeretnél automatikus levelet küldeni azoknak a feliratkozóidnak, akik már legalább kétszer jártak a szolgáltatásod sales oldalán?
  • A kosárelhagyóidat jó lenne becélozni utánkövető levelekkel?
  • A blogodon elolvasott cikkek alapján szeretnél automata kampányt indítani?

Ez a website tracking-gel mind lehetséges!

Ehhez nem kell mást tenned, mint az applikáció által adott apró kódot beilleszteni a weboldaladba. Ez teljesen hasonló módon működik, mint a Facebook Pixel, vagy a Google Analytics kódok, csak beilleszted a weboldalad forrásában, és onnantól használhatod is az adatokat az emailjeid célzásánál.

Event tracking

A marketing geekek igazi kedvence pedig az Event Tracking. Ez az előzőnél tovább megy: saját eseményeket tudsz definiálni, amit te jelenthetsz le a leadedről.

Milyen eseményekre lehet ez hasznos?

Általában akkor fogod tudni ezt jól használni, ha a weboldalad látogatói közül ki akarod szűrni az átlagnál komolyabban érdeklődőket.

Néhány példa:

  • Legörgetett a sales oldalad feléig?
  • Elkezdett kitölteni egy űrlapot?
  • Eltöltött 3 percet az regisztrációs űrlapod előtt?
  • A sales videód legalább felét megnézte?
  • Berakott egy terméket a kosarába?

A lehetőségek száma szinte végtelen, csak a fantáziádon, az üzleti céljaidon és a programozód kitartásán múlik, hogy milyen külső eseményeket használsz az automatizmusaid finomhangolásához.

4. Könnyen tudod nyomon követni az automatizmusaidban a leadeket

Egy dolog, hogy jó eszközeink vannak a marketingünk automatizálására, de ahogy bonyolódik egy folyamat úgy szaporodnak benne a hibalehetőségek is.

Elsőre talán furcsa a gondolat, de az, hogy automatizmusokat építesz nem sokban különbözik attól, mintha programoznál. Csak ezt egy felhasználóbarát és célirányos vizuális eszközzel teszed, ami a hátterében megcsinálja helyetted a “piszkos munkát”.

Ha az éles automatizmusban hibát hagyunk, akkor annak kellemetlen következményei lehetnek.

A felhasználók könnyen nem kapnak meg egy fontos üzenetet, vagy ami még szerencsétlenebb, nem nekik szóló üzeneteket kapnak, esetleg rosszkor kapják meg az üzenetedet, vagy hibás adatokkal.

De a teszteletlen marketing automatizációs folyamataid akár sales qualifikált leadeket is “benyelhetnek nyomtalanul”.

Lehet, hogy ő már kész lenne, hogy elköltsön nálad egy nagyobb összeget, de egy “program hiba” miatt megszakad vele a kommunikáció.

Az ilyen pénz és arcvesztést okozó hibák elkerülése miatt kulcsfontosságú a tesztelés, ha pedig teszt közben bármi gyanúsat találunk, akkor a hibakeresés (debuggolás).

Itt is elképesztő különbségek vannak a különféle marketing automatizációs szoftverek lehetőségei között.

Van olyan szoftver, ahol a contactjaid (feliratkozóid) aktuális állapota és a megkapott emailek alapján tudod visszafejteni az addig megtörtént eseményeket.

ActiveCampaign felhasználó nyomkövetése egy automatizmuson belül
ActiveCampaign egyik legütősebb funkciója. Pontosan nyomon követhető minden felhasználó útvonala az automatizmusaidban.

A fejlettebb automatizációs rendszerekben a felhasználó cselekedeinek történetét tudod megnézni, és ez alapján értelmezni, hogy mi is történhetett. Esetleg nyomkövetésként egy emailben elküldheted magadnak a folyamat bizonyos pontjain az épp ott járó contactok adatait.

Az igazán professzionális marketing automatizációs szoftverekben ennél sokkal több lehetőséged van tesztelésre és hibakeresésre. Közvetlenül az automatizmus tervrajzán is megnézheted a feliratkozóid útvonalát, léptetheted őket a folyamatban, sőt, akár használat közben is módosíthatod az automatizmusaidat.

A fenti 4 szempont alapján melyik marketing automatizációs szoftvert ajánlom?

A válasz nem fog tetszeni: Attól függ. 🙂

A cikk célja alapvetően az volt, hogy betekintést adjon, hogy a több tucatnyi email marketinget / marketing automatizálást ígérő szoftver között hol vannak hatalmas különbségek és ha választani szeretnél közülük, mi alapján tedd.

Ha eddig MailChimpet, MailerLite-ot, Awebert vagy a magyar piacról WebGalambot esetleg Listamestert használtál, akkor látni fogod, hogy amivel ezekben találkozol automatizálás címszóval, az a lehetőségeknek csak töredéke.

Sokszor a vállalkozásod jövedelmezősége szempontjából alapvető folyamatokat is nehézkes bennük automatizálni.

De nem akarom elkerülni, hogy ajánljak konkrét szoftvert.

Az én favoritom marketing automatizálásra az ActiveCampaign

Az ActiveCampaign a legjobb választás lehet marketing automatizálásra, ha B2B-ben mozogsz, ha szolgáltatást, online kurzusokat vagy coachingot árulsz, esetleg, ha kis termékszámú webshopod van.

Ráadásul viszonylag baráti áron el tudsz vele indulni.

Az alap csomagban is elképesztő lehetőségek vannak, a legtöbb esetben induláshoz ez elég is.

A nagyobb csomagjaiban pedig van CRM, webshop motorokkal mély integráció, lead scoring, automatizálható üzenetek a weboldalad látogatóinak, support chat lehetőség, mesterséges intelligencia alapú döntés támogatás a CRM-ben és emailek időzítéséhez. Szóval elképesztő tudása van, és közel se írtam le mindent.

Ha ecommerce-ben utazol, WooCommerce vagy Shopify alapú webshoppal, akkor a Klaviyo esetleg a Drip lehet még szuper (bár nem olcsó) választás számodra. Ezek a szoftverek amellett, hogy kiforrott automatizmusokat építhetsz velük, kifejezetten egy webshop kapcsán felmerülő problémák és lehetőségek köré épültek.

Ha pedig szeretnéd egy szoftverrel megoldani az összes céges folyamatodat, kritikus, hogy a magyar ökoszisztémához szorosan kapcsolódjon a rendszered (online fizetés, számlázás, kiszállítás, magyar webshopmotorok, ügyvitel), esetleg a magyar nyelvű ügyfélszolgálat fontos számodra, akkor a SalesAutopilot lehet a jó választás.

A fenti szoftverek logikájától sok téren eltérő megoldásokkal fogsz találkozni, közel se olyan felhasználóbarát mint egy Drip vagy ActiveCampaign, de rengeteg funkcióval rendelkezik pontosan a magyar piacra kihegyezve.

99 Shares
>