5+1 marketing automatizációs csatorna, amivel növelheted a bevételed

A marketing automatizálás olyan, mint a fogyókúra. Sokan tervezik, hogy belevágnak, de csak kevesen kezdik el, és még kevesebben csinálják komolyan.

Pedig vállalkozóként nehéz annál kifizetődőbb dolgot elképzelni, mint hogy a potenciális ügyfeleidet egy automata rendszer gondozza, és tereli a vásárlás felé. Egy szoftver, ami soha nem beteg, napi 24 órában gyűri az ipart, nem ismeri az ünnepnapok fogalmát és kifejezetten olcsón dolgozik.

Ráadásul akár hetekre magára hagyhatod, mert tudod, hogy akkor is teszi a dolgát, ha te nem figyelsz rá.

De mik ezek az automata rendszerek, mit tudsz automatizálni az online marketingedben, és milyen eszközökkel?

Ebben a cikkben a legfontosabb 5+1 marketing automatizációs csatornát gyűjtöttem össze, előnyökkel, hátrányokkal, lehetséges felhasználási módokkal.

Neked már csak el kell olvasni a cikket, eldönteni, hogy mire van szükséged és megvalósítani a vállalkozásodban.

1. Email marketing automatizálás

Ha a marketing automatizálás kerül szóba, akkor mindenkinek az email küldés jut elsőre az eszébe.

Ez érthető, hisz 2016-ig érdemi kihívója se volt az emailnek, de aztán megjelentek a Facebook Messenger chatbotok. Egyes marketingesek gyorsan el is kezdték temetni az emailt.

A chatbot valóban új és szexi dolog, de ha szeretsz pénzt keresni, akkor nem az email helyett, hanem mellett fogod használni.

Ugyanis az email marketing megtérülése továbbra is annyira jó, hogy az elkövetkező években egészen biztosan, nem hanyagolhatod el.

Mit tudsz automatizálni emailekkel?

Gyakorlatilag mindent. Egy jó email marketing szoftverrel képes vagy arra, hogy a feliratkozóidat a cselekedetei alapján szegmentáld, majd ezek függvényében más-más folyamatot indíts el a különböző szegmenseknek.

Erre az egyik legegyszerűbb példa, amikor automatikus emlékeztető emailt küldesz azoknak a feliratkozóidnak, akik jártak ugyan a fizetési oldaladon, de valamiért végül nem vásároltak.

Egy ilyen rém egyszerű automatizmussal gyorsan növelheted a profitodat, de a fekete öves marketing automatizálók ennél sokkal komolyabb rendszerekben gondolkodnak.

Ők több sales funnelt építenek (akár ugyanazon termék köré), és aki lemorzsolódik az egyik tölcsérben, azt átterelik a következőbe. Így akár több hétig és több kampányon keresztül tudják a leadjeiket keringetni az online rendszerükben.

Átérzed, hogy ez mennyire erőteljes eszköz?

Úgy tudsz az érdeklődőidnek több lehetőséget adni a vásárlásra, úgy tudod számukra hasznos tartalmakkal élvezetessé tenni az utazást a vásárlói úton, hogy neked nincs vele napi feladatod.

Ahogyan említettem, a feliratkozóidat a cselekedetei alapján tudod szegmentálni. Ilyen cselekedetek, amikből az automatizmusaidat felépítheted:

  • Valaki feliratkozott az email listádra
  • Kitöltött egy űrlapot
  • Megnyitott egy levelet
  • Kattintott egy levélben elhelyezett linkre
  • Megvásárolt egy terméket
  • Meglátogatott egy aloldalt a weboldaladon
ActiveCampaign marketing automatizmus triggerek listája
Az ActiveCampaign közel sem teljes esemény listája, amikre automatizmusokat indíthatsz

Minimális programozói tudással akár saját eseményeket is definiálhatsz (pl. a látogató legörgetett az oldal feléig, eltöltött az oldalon X másodpercet, rányomott egy gombra, elkezdett kitölteni egy formot).

Ezek viszont már olyan technikai finomságok, amikkel az automatizált marketing rendszered első változatában nem érdemes foglalkoznod.

Mi az email előnye automatizálás szempontjából?

Mielőtt eldöntöd, hogy energiát teszel-e egy rendszer működtetésébe, mindig gondold végig a pro és kontra érveket.

Az email kapcsán az előnyök ezek:

  • A követőid listája a tiéd. Ha nem vagy megelégedve az aktuális email marketing szolgáltatóddal, bármikor tovább viheted a listádat egy másikhoz
  • Olcsó üzemeltetni és magas a megtérülése
  • Az ára a kommunikáció mennyiségétől független
  • Rengeteg kiforrott eszköz létezik rá, kezdőknek és profiknak egyaránt
  • Könnyen integrálható bármilyen más eszközzel (CRM, webshop motor, fizetési szolgáltatók, webinár szoftver, landing page szerkesztők…)
  • A bevált online marketing stratégiák jelentős része az email kommunikáció köré épül, így ezzel a legkönnyebb elindulni

Mik a hátrányai?

Bár az email küldés az online marketinged hatékony kiindulópontja lehet, azért itt is lehetnek nehézségek:

  • Infrastrukturális problémák, amikre kicsi a ráhatásod (küzdelem a promóciós mappával és a spam könyvtárral, Freemail & Vipmail célba jutási problémák)
  • Feliratkozók száma alapján fizetsz, függetlenül attól, hogy kommunikálsz-e velük, és egyáltalán olvassák-e a leveleidet
  • Egy-egy üzenettel az elérésed alacsony (a feliratkozóid 10-40%-a)
  • Az emailek megnyitása évről évre csökken
  • Mind a mai napig létező megjelenésbeli különbségek a különféle email kliensek között
  • Nem számolhatsz azzal, hogy minden felhasználó látja a képeidet (ők ráadásul a statisztikákba is be fognak zavarni)

Milyen eszközt érdemes az email marketing automatizálására használni?

Ha komolyabban akarod venni az automatizálást, akkor az ActiveCampaign vagy a SalesAutopilot nevű szoftvereket ajánlom.

Az ActiveCampaign a könnyű kezelhetősége és a modern szemléletmódja miatt kiváló eszköz.

A SalesAutopilot használatát jóval több idő elsajátítani, de azzal nem csak a marketingedet, hanem szinte az egész vállalkozásodat tudod automatizálni.

Ha még az email marketinggel is csak ismerkedsz, akkor elképzelhető, hogy a Mailerlite vagy a MailChimp is megfelelő lesz a kezdéshez. Ezek sokkal limitáltabb szoftverek, de akár ingyen is el tudsz velük indulni.


2. Facebook és Instagram retargeting hirdetések

A legtöbbek fejében a retargeting hirdetések annyiból állnak, hogy a terméküket megnéző látogatókra ráakaszkodva, hirdetésekben tovább ajánlgatják nekik ugyanazt a cuccot. Akár hetekig, hónapokig követve őket.

A Facebook retargeting (remarketing, vagy custom audience) hirdetések lépései egy ábrán
A Facebook retargeting hirdetések lépései egy ábrán

Ha valaki a vásárlói döntési ciklus végén jár, ez valóban segíti a konverziót, de nagyon sokszor inkább csak kellemetlen élményt okoz a felhasználóknak.

Szerencsére a Facebook hirdetési rendszere (és természetesen az Instagramé is) lehetőséget ad arra, hogy ennél sokkal összetettebb feltételekkel célozd meg a korábbi látogatóidat, vagy azokat, akik a Facebook oldaladdal vagy a posztjaiddal és videóiddal interakcióba léptek.

Ha haladó szinten automatizálsz, ezeket a feltételeket kombinálhatod is. Így némi munkával, az email sorozatokhoz hasonlóan működő hirdetés szekvenciákat, vagy akár komplett értékesítési tölcséreket is összerakhatsz Facebook és Instagram hirdetésekből.

Hogyan lesz a retargeting hirdetés automatizált marketing eszköz?

A következő példán keresztül könnyen meg fogod érteni, hogyan tudsz automatizált folyamatokat építeni pusztán retargeting hirdetésekkel.

Vegyünk egy klasszikus esetet:

  • Egy csalit hirdetsz Facebookon
  • A látogatóid egy landing oldalra érkeznek
  • 20%-uk feliratkozik, a többiek bezárják az oldaladat

Ha az oldaladon működik a Facebook Pixel, akkor azokat, akik nem iratkoztak fel, még meg tudod célozni egy újabb hirdetéssel. Jellemzően ugyanazzal a hirdetéssel, esetleg egy mutációjával. De ez ritkán hoz látványos eredményeket.

Elvégre ugyanazt az ajánlatodat mutatod neki pontosan ugyanúgy, amiből egyszer már nem kért. Miért viselkedne most máshogy?

Ilyenkor segíthet, ha elkezdesz bizalmat építeni, a szakértői státuszodat erősíteni a szemében, majd ezután adsz neki újabb lehetőségeket, hogy feliratkozzon az email listádra.

Ahelyett, hogy ugyanazzal a hirdetéssel üldöznéd, végigvezetheted egy több hirdetésből álló folyamaton is:

  • Egy hirdetésben megmutathatod neki a legérdekesebb blog posztodat
  • Egy másik hirdetésben egy videón keresztül oszthatsz meg vele valami hasznos tippet
  • Majd ezután próbálkozhatsz egy újabb csalival

Ha jók a tartalmaid, hiába futtatsz több hirdetést, összességében kevesebb költés mellett fogod ugyanazt az eredményt elérni.

A Google Display és a YouTube hirdetések miért nem ideálisak az ilyen remargeting stratégiához?

Sok hasonló dolog megvalósítható ezeken a platformokon is, mégis a Facebook megoldásai működnek leghatékonyabban. Egyszerűen azért, mert a közösségi médiában a legkönnyebb belesimulni a hirdetéseiddel az organikus tartalmak közé.

Nem hirdetésnek kinéző hirdetésekkel észrevétlenül tudod edukálni a követőidet, magadat a témád szakértőjének pozícionálni és egyúttal növelni a bizalmukat irányodba.

Ez jelenleg a Facebookon a legegyszerűbb.

Persze általános szabály, hogy ne nekem higgy, hanem a számaidnak. Próbálkozz, és ha működik, használd!

Facebook hirdetések mint automatizációs csatorna előnyei:

  • A nap 24 órájában a követőid szeme előtt tudsz lenni
  • Ha jól csinálod, ezek a hirdetéseid nem fognak hirdetéseknek tűnni
  • Facebookon és az Instagram felületén belül (tehát ott, ahol ők egyébként is napi több órát töltenek) tudod gondozni a közönségedet
  • Az üzeneted napi elérése akár 50-80% is lehet
  • Relatív olcsón tudsz elérést vásárolni

Hátrányok, amivel számolj:

  • A remarketing listád nem a tiéd. Ha az oldaladat vagy a hirdetési fiókodat valamiért lelövik, nem tudod elérni a korábban megszerzett követőket vagy a pixelezett látogatóidat.
  • Minden kommunikáció pénzbe kerül
  • Folyamatosan drágul. Minél többen fogják használni a Facebook hirdetési rendszerét, annál drágább lesz.
  • Egy-egy felhasználót 180-360 napig tudsz elérni az üzeneteiddel. (Valójában ez nem olyan nagy gond, mert ha kattint, reagál a posztjaidra, ezt meg tudod hosszabbítani.)

3. Facebook Messenger chatbotok

Bár az automatizált chat koránt sem új gondolat, a marketing szakmát a chatbotok csak az elmúlt másfél évben kezdték el meghódítani.

Mindez két dolognak köszönhető.

Egyrészt annak, hogy a Facebook megnyitotta a Messenger applikációjának programozói felületét, amivel egy olyan interaktív csatornát adott a kezünkbe, ahol 1.74 milliárd ember érhetünk el.

De az igazán nagy dobás az volt, hogy rövid időn belül megjelentek olyan eszközök, amikkel programozói tudás nélkül is lehetséges chatbotokat építeni.

Tucatnyi ilyen eszköz létezik, a két legismertebb közülük a ManyChat és a ChatFuel.

Milyen automatizált marketing folyamatokra jók a chatbotok?

Amit emaillel meg tudsz oldani, azt chatbottal is. De ez a csatorna az interaktivitása miatt rengeteg további lehetőséget ad pluszban.

Messengeren szinte észrevétlenül, párbeszédes formában tudod szegmentálni a feliratkozóidat. Egy jól felépített bottal így akár percek alatt olyan dolgokat elárulnak neked, amit a klasszikus email+weboldal kombinációval csak hetek alatt tudnál meg.

Akár részletekbe menően tudni fogod, hogy milyen problémájukra keresnek nálad megoldást. Így a chatbotodnak már csak ennek a megoldásában kell segítséget adnia. Ennek pedig menthetetlenül boldogabb ügyfelek és több vásárlás lesz az eredménye.

Emellett a jelenlegi legjobb csatorna élő közvetítések előtti értesítésekre.

messenger-chatbot-retargeting-webinar-elott
Webinár regisztráló visszaigazolás Facebook Messengeren. Szuper lehetőség, hogy a kommunikációd a leadeddel ne szakadjon meg percekkel a regisztráció után. Eredménye magasabb bizalom és több résztvevő az élő közvetítésen.

A chatbot előnyei a marketing automatizálásban

  • Olcsó. A szolgáltatótól és a csomagtól függően nagyjából annyit fogsz fizetni a feliratkozóid után, mint egy átlagos email marketing szofvterben. Sőt, a ChatFuel ingyenesen is rengeteg lehetőséget ad a kezedbe. (Ez vélhetően változik a közeljövőben)
  • Az elérése 70-95% közötti. A kattintók aránya is többszöröse az emailnél megszokottaknak.
  • Azonnali elérést ad, emiatt tökéletes arra, hogy időzített értesítéseket küldj vele. Például: ki tudod küldeni a követőidnek, hogy hamarosan kezdődik a webinárod, így a feledékenyek is nagyobb eséllyel lesznek ott a közvetítésen.
  • Párbeszéd jellegű kommunikáció hatását tudod vele kelteni, amivel rendkívül gyorsan tudod építeni a kapcsolatot a követőiddel
  • A listádat gyorsan tudod szegmentálni, és így célzottabban tudsz kommunikálni a feliratkozóiddal
  • Bonyolultabb folyamatok, ciklusok, “menürendszerek” is könnyen megoldhatók vele
  • Messenger feliratkozókat kifejezetten olcsón tudsz gyűjteni

Lehetséges hátrányok, ha a chatbottal automatizálod a marketinged

  • Nem a tiéd a feliratkozóid adatbázisa. Ha nem szabályosan használod, akkor tilthatja a Facebook a chatbotodat. Így elveszíted a kommunikációs lehetőséget a Messenger listáddal, bármennyi pénzt és munkát fektettél a felépítésébe
  • Mivel minden felhasználó értesítést kap az üzeneteidről, könnyen válhatsz idegesítővé a szemükben
  • A feliratkozóiddal csak az adott chatbot szolgáltatón keresztül tudsz kommunikálni. A chatbot követői adatbázisodat később csak igen körülményesen és adatvesztéssel tudod egy másik szolgáltatóhoz átköltöztetni.
  • Az üzenet megérkezése azonnali. Ha nagy listának küldesz egy időben üzenetet, ami a weboldaladra linkel, a kattintásaik túlterhelhetik a szerveredet
  • Ahogy egyre többen kezdik el használni, úgy veszti majd el a varázsát a felhasználók szemében. Ezzel párhuzamosan a jelenlegi szuper statisztikáid is romlani fognak. (Persze még mindig sokkal jobbak lesznek, mint pl. az email esetén)
  • Minden bizonnyal szigorodni fognak a chatbotokra vonatkozó szabályok
  • A Facebook idővel monetizálni fogja ezt a csatornát is. Egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy 1-2 éven belül Messengeren is elkezdik csökkenteni az organikus elérésedet a feliratkozóid felé. Onnantól majd nem csak a chatbot szolgáltatónak kell fizetned, hanem a Facebooknak is az üzenet célba juttatásáért.
A Recart automatizált Facebook Messenger üzenetekkel hoz vissza érdeklődőket a fizetési oldaladra.
Recart egy magyar fejlesztésű Shopify App, ami automatizált Facebook Messenger üzeneteket is használ a kosárelhagyók megmentésére. Ez ugyan nem chatbot, de hasonló megoldásokat te is tudsz építeni chatbottal.

4. Automatizált SMS küldés

Döbbenetes belegondolni, hogy olyan marketing csatornát is tudunk automatizálni, ahol az adatok még nem az interneten folynak.

Az SMS ilyen, és ugyan modernebb a füstjeleknél és a postagalambnál, azért sokkal több érvet nem tudnék felhozni mellette.

Három esetben gyakori ma is a használata:

  • Webinár értesítőknél (kezdés előtt pár perccel)
  • Akciókról értesítés (ez elsősorban offline üzletláncoknál megszokott)
  • Kampány zárásra figyelmeztetés

Elsősorban azt az előnyét használják ki, hogy az üzenet megérkezéséről értesítést kap a felhasználó, így az SMS-ek elolvasási aránya kifejezetten magas.

Mivel ezt a chatbotok is tudják, csak jobban, egyre kevesebben fognak ezekért a tweet méretű üzenetekért súlyos forintokat fizetni. Persze ha gyorsan telítődik a chatbot piac, az akár még új lendületet is adhat az SMS-nek.

Milyen eszközökkel tudod az SMS-eidet automatizálni?

Léteznek olyan marketing automatizációs szoftverek, amik alapból képesek SMS küldésre. A népszerűbbek közül ilyen a SendInBlue és az ActiveCampaign (utóbbi sajnos Magyarországot nem támogatja). Ezeknél egyszerűen az automatizmusok bizonyos pontjain SMS küldés funkciót kötsz be email helyett.

Van több olyan nemzetközi SMS szolgáltató, amikhez létezik Zapier támogatás, így ezeket is viszonylag egyszerűen be tudod kötni a marketing folyamataidba. Ilyen a Twilio, Nexmo vagy az SMSApi.

Rengeteg hazai tömeges SMS küldő szolgáltatás létezik, de ezeket csak programozó segítségével tudod összekötni a marketing rendszereddel. De azért vannak kivételek. A SalesAutopilottal például a BIP kampány pár perc konfigurálással összekapcsolható.

Miért előnyös SMS-t használni a marketing folyamataidban?

  • A promóciós anyagok szerint az SMS-ek megnyitása közel 100%-os.
  • Kiküldés után azonnal számíthatsz rá, hogy meg fogják nézni, mivel a címzettek értesítést kapnak róla.
  • Ha linket helyezel el benne, tudod, hogy 100%-ban mobilról jönnek majd a látogatók.

Mi az SMS használatának a hátránya?

  • Az üzeneteid mérete rendkívül limitált, nincsenek képek, és nincs formázási lehetőség
  • Amilyen limitált, olyan drága. 160 karakternyi üzenet (ha ékezeteket is használnál, akkor mindössze 70) szolgáltatótól függően 13-18 Ft+áfába kerül
  • Csak a kézbesítésről vannak statisztikáid. Azt nem látod, hogy ténylegesen mennyien, hányszor és mikor olvassák az üzeneteidet.
  • Nincs egyértelmű és szabványos megoldás a leiratkozásra. Ezt a felhasználók nagyon nem szokták díjazni. (Nem véletlen, hogy email marketing szoftverekben és Messengeren kőkeményen megkövetelik tőled az egyszerű és gyors leiratkozási lehetőséget)

Még koránt sincs vége a cikknek, de kérdeznék tőled valamit...

Érdekelnek további hasonlóan tartalmas cikkek Sales funnelek és Marketing automatizálás témában?

Igen? Akkor kattints a gombra, és iratkozz fel a hírlevelemre!


5. Website push notification

A push notification még az okostelefonok megjelenésekor terjedt el, ahol a mobil applikációk tudtak üzeneteket küldeni a telefon értesítési falára. A mobil appoknál jelenleg is ez az elsődleges utánkövetési csatorna.

Néhány éve ez a lehetőség már böngészőkben is elérhetővé vált. Gyorsan meg is jelent egy rakás web push (ez a push notification webes megfelelője) küldő szolgáltatás, amikkel bárki automata értesítést küldhet a feliratkozóinak.

A legegyszerűbb megoldásként az oldalad RSS feedjére rá tudtad csatlakoztatni, egyfajta automata blog értesítőként. A marketingesek rá is robbantak a nagyszerű új lehetőségre és pillanatok alatt el is rontották az egészet.

Gary Vaynerchuck & Marketers Ruin Everything
A web push notificationre kifejezetten igaz Gary Vaynerchuck klasszikus mondata

Így mára minden komoly és bulvármagazin, trash és álhíroldal azzal zaklat, hogy iratkozz fel az értesítéseire. Közvetlen azután, hogy bezártad a tartalmat eltakaró hirdetéseit és az email feliratkozást erőltető popupját.

Ez ugyan zavaró, de a legnagyobb hiba az, ahogyan használják a push notificationt.

Az értesítések küldésekor nem szegmentálnak, és sokan válogatás nélkül kiküldik az összes tartalmukat. Plusz probléma még, hogy az átlag internetező azt se tudja, hogyan lehet leiratkozni ezekről az értesítőkről.

Oldal betöltődés közben web push notification feliratkozáskérés
Csendélet: Magyarország egyik legnépszerűbb blogja így töltődik be. (Adsense hirdetés, süti elfogadás miatt zaklató alsó sáv, push notification kérés, nyaggatás like miatt.)

Emiatt eljutottunk oda, hogy kezdeti 40-85%-os feliratkozási arány mára egy számjegyűre zsugorodott.

Ez van, mikor egy marketing eszköz túl egyszerű, túl olcsó és túl sokat ígér.

Miért is ennyire zavaróak ezek az értesítések?

A web push notification úgynevezett interruption marketing eszköz. Ez azt jelenti, hogy mivel az üzeneted kiküldéséről értesítést kapnak a címzettek, szinte biztos megzavarod őket abban, amit épp csinálnak.

Ilyen a Messenger üzenet vagy az SMS is, de a push notification asztali gépes verziója a leginkább zavaró. Ott ugyanis az értesítés egy szövegdoboz formájában az összes ablakod előtt jelenik meg.

Nem egy szolid megoldás, úgyhogy óvatosan kell vele bánni.

A tanulság leginkább annyi, hogy csak a legütősebb tartalmaidnál vagy a kampányaid legkritikusabb pontjaiban használj web push értesítést, különben nem leszel a feliratkozóid kedvence.

De ha ezt betartod, a web push is hasznos eszköz lehet a marketing automatizációs repertoárodban.

Mire tudod használni a website push notificationt a marketing folyamataidban?

Eddig csak a problémáiról beszéltem, de lássuk, hogy mire is alkalmas

Technikailag megoldható, hogy időzített üzenet sorozatokat küldj vele (mint pl. egy email sorozatnál), akár szegmentálva az alapján, hogy a címzett mire kattintott, vagy milyen oldalt látogatott meg.

Tökéletes arra, hogy értesítsd a követőidet egy élőzés előtt, de akár megpróbálhatod vele visszaterelni a kosárelhagyóidat is a fizetési oldaladra.

Miért lehet hasznos marketing automatizációs eszköz a push notification?

  • Olcsón üzemeltethető, sőt vannak ingyenes megoldások is
  • Egy-egy üzenet elérése 60-90%-os
  • Azonnal megkapják a címzettek. Így konkrét időpont előtti figyelmeztetésekre ideális
  • Az átkattintás arány 4.1% és 10.8% között mozog (forrás: PushCrew)
  • Sütik és bármilyen adat bekérése nélkül tudsz követőbázist építeni

A web push hátrányai

  • A web push értesítések hatékonysága igen látványosan csökken évről évre
  • Szolgáltatónként változó a támogatott platformok száma (iOS külön problémás)
  • Az üzenet mérete és formátuma limitált, és böngészőnként is változik
  • Mivel az egész üzenet egy nagy CTA (Call to Action), azonnali reakciót váltasz ki a címzettekből. Nagyobb lista esetén a sok egyszerre jött látogató túlterhelheti a szerveredet
  • Potenciálisan megzavarod vele a címzetteidet az üzeneteiddel

Milyen eszközt érdemes használnod web push értesítéseket?

Sok hasonló tudású eszköz létezik, a két legnépszerűbb a marketingesek körében a PushCrew és a PushEngage. Ezek nagyjából egy átlagos email autoresponder tudását hozzák push notificationnel.

Ezek mellett kettő eszközt ajánlanék.

A SendPulse-t, ahol egy rendszerben tudod az emailjeidet, az SMS-eidet és a push notificationjeidet automatizálni mindezt egy szuper vizuális szerkesztővel és egész baráti áron.

A másik applikáció pedig a OneSignal. Ezzel ingyen tudsz értesítéseket küldeni a feliratkozóidnak, viszont automatizálni csak egy másik rendszerrel összekötve tudod.


+1. A weboldalad perszonalizálása

Kakukktojás a felsorolásban, de akár a weboldaladat is tudod személyre szabott kommunikációs csatornaként használni.

Ez persze már nagyon haladó szint. A fenti 5 csatornával ellentétben erre még csak részmegoldásokkal találkoztam. Ugyanakkor technikailag számodra is megoldható, hogy az oldaladon olyan widgeteket, popuppokat, bannereket, képi és szöveges elemeket helyezz el, amik adaptálódnak a látogatóidhoz.

Így a weboldaladat felhasználónként tudod személyre szabni az alapján, hogy mi iránt érdeklődik, és hogy hol tart az értékesítési tölcséredben.

Ehhez két nagyon fontos dolog kell:

  1. Sok hasznos tartalom, hogy legyen miért rendszeresen visszatérni az oldaladra. Tartalommarketing nélkül nincs marketing automatizálás.
  2. A korábbi csatornák közül legalább egyet használj arra, hogy a korábbi látogatóidat rendszeresen visszatereld az oldaladra

Hogyan válhat a weboldalad marketing csatornává?

Néhány példa, hogyan tudod személyre szabni az oldaladat a látogatódról megszerzett információk alapján:

  • A blogodon az épp olvasott cikk témája alapján ajánlasz csalit az oldalsávban
  • Ha valaki első látogatás alkalmával nem iratkozott fel az email listádra, akkor a következő látogatásakor más lead magnetet ajánlhatsz neki
  • A blogod oldalsávjában a friss látogatóknak a csalidat ajánlod, míg akik már feliratkoztak, azok a belépő termékedet látják
  • Ha valaki feliratkozott egy webinárodra, akkor egy bannerben emlékezteted a kezdési dátumra, és arra, hogy miért érdemes ott lennie időben
  • A felhasználó problématudata alapján választasz címsort (headline-t) a terméked sales oldalán
  • Napszak, időjárás vagy a látogató lakhelye alapján változtatsz az oldaladon képi vagy szöveges tartalmat

Ezen kívül még rengeteg lehetőség van, csak idő, pénz és fantázia kérdése, hogy mit hozol ki az oldaladból.

Milyen eszközökkel tudod a weboldaladat perszonalizálni?

Még relatív kevés eszközzel tudod a fenti példákat megvalósítani, de ez folyamatosan bővülni fog.

Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy a perszonalizálás az egyik sláger téma lesz az elkövetkező években az online marketingben.

De az első fecskék mindenesetre már itt vannak.

Az ActiveCampaign Site messages és a Mautic Marketing messages funkciójával dinamikus kis üzenetdobozokat tudsz a látogatóid elé helyezni közvetlenül az automatizmusaidból vezérelve. Ez egy újabb nagyszerű eszköz a látogatód terelésére a vásárlói útvonalon.

Az ActiveCampaign Site messages funkciójával szintet lépett. Egy szoftverben a marketing automatizálás és a weboldal perszonalizáls is lehetséges.
Az ActiveCampaign Site messages funkciója két lépésben. “Call to Action buborék” megjelenése majd klikkelés után a konkrét ajánlat.

A HubSpot Smart Call to Action funkciójával a CRM adataid alapján határozhatod meg, hogy milyen üzenettel, és milyen linkre mutató gombok jelenjenek meg.

A RightMessage segítségével az email marketing szoftveredbe gyűjtött adataid, vagy a korábban meglátogatott aloldalak alapján tudod az weboldaladat perszonalizálni.

Az OptiMonkkal a popupjaid és egyéb lead gyűjtő eszközeid célzásához tudod használni a látogatóid korábbi viselkedését. Különféle popuppokat mutathatsz a usereidnek az alapján, hogy újak, vagy visszatérő látogatók, milyen aloldalaidat látták korábban, mennyi időt tölöttek el az oldaladon, vagy akár a kosaruk tartalmának függvényében.

Az Unless segítségével napszak, helyszín, időjárás vagy épp UTM paraméterek alapján tudod az oldalad szöveges és képi tartalmát változtatni.

Összefoglalás

Ahogy láthattad, rengeteg a lehetőség arra, hogy automatizáld a vállalkozásod marketingjét, de hogyan állj neki?

Ha a fenti csatornákból eddig csak egyet használtál, akkor kezd el bővíteni a repertoárodat, ha pedig eddig egyik marketing automatizálási csatornát se használtad, akkor a lehető leggyorsabban indulj el az első három közül legalább kettővel.

Ha pedig további kérdésed van, írd ide kommentben, vagy keress meg.

  • Sz szerint:

    Kedves Krisztián!

    Tudnál segíteni a Mautic alkalmazásában? Szeretném megtanulni a használatát és az általa szerzett adatokat kiaknázni.

    Segítséged előre is köszönöm!

    Üdv,
    Sz

    • Márta Krisztián szerint:

      Szia Sz,

      Dolgoztam Mautic-kal, szívesen megtanítalak a használatára.

      Mi jó pár folyamatot megépítettünk, de az éles projektben végül egy kulcs feature hiánya, és az egyszerűbb üzemeltetés miatt más szoftver mellett döntöttünk.

      Van egy sajátos logikája, ami sok ponton különbözik a nemzetközileg elterjedt marketing automatizációs szoftverektől (ActiveCampaign, Drip, ConvertKit, Infusionsoft) és nagyon eltér a SalesAutopilottól is.

      Milyen típusú vállalkozáshoz, milyen folyamatokhoz szeretnéd használni?
      Miért tetszett meg a Mautic, és mennyire ismered az alteratívákat?

  • >